måndag 20 april 2015

Mellankrigstiden & Andra världskriget

Tumbagymnasium
Måndag 20 april 2015

Hej ungdomar!

Jag hoppas att ni har det fint.

Under dagens lektion ville några av er ta upp ett par diskussioner. Jag var och jag är villig att göra sådana diskussioner möjliga. Dock finns det några villkor: alla måste ha möjlighet att prata till punkt, det gäller att tala och lyssna, det gäller att försöka förstå motpartens argument.

Min ambition har varit och är att se till att så många som möjligt nå gymnasienivå och därmed klara av kursen. Denna ambition innebär bland annat att ni måste vara kapabla att läsa boken och förstå den. Jag vet att en del av er har av olika anledningar svårt att ta till sig bokens text och dess innebörd. Därför har jag försökt att så långt som möjligt ta hänsyn till sådana ungdomar och anpassa nivån och farten så att så många som möjligt kan ta till sig nödvändig kunskap. Jag har även ställt upp och på min fritid gjort det möjligt att ungdomar som har svårt och vill kan få hjälp av mig.

Vissa saker kan jag dock inte göra:
-          Jag kan inte sänka nivån till oigenkännlighet för gymnasiestudier.
-          Jag kan inte strunta att ha kunskapskontroller i form av prov/läxförhör.
-          Jag kan inte sänka antalet sidor som en gymnasist skall kunna läsa till nästa kunskapsprov till orimlig låg nivå. Lägg märke till att ju färre antal sidor vi avverkar under en och samma kontrollstation desto flera sådana kommer vi att behöva.
-          Glöm inte att ni har valt att gå på ett teoretiskt gymnasieprogram och det innebär att ni måste tränas för att påbörja universitetsstudier om ett par år.

Förra provet (Första världskriget och Ryska revolutionen) omfattade knappt 19 sidor i boken. Avsnittet vi påbörjade i och med dagens lektion (Mellankrigstiden och Andra världskriget) omfattar 24 sidor.

Lägg märke till att snart är terminen slut och på grund av rådande situation i klassen ligger vi efter med kursen.

Jag har bokat torsdagen 14 maj till provet. Jag gör allt jag kan så att så många som möjligt av er når målen. Det är ytterst viktigt att ni gör detsamma.

Från och med torsdag den här veckan ska ni alla återgå till era förbestämda placeringar enligt placeringsschemat. Jag ser inte någon anledning att avvika från det.

Glöm inte ha boken – liksom alla andra för lektionens nödvändiga redskap - med dig när du kommer till lektionen. En förutsättning till att du lyckas med ämnet är att du ägnar det tid och intresse.

Här kommer ett PowerPoint-dokument som jag hade gjort inför dagens lektion:

Från och med nu på fredag och fyra fredagar framöver (dock inte nästa fredag 1:a maj) kommer jag att ge möjlighet (8:00 – 9:30) till var och en som vill skriva omprov för att klara av ett och annat prov/läxförhör eller förbättra resultat i detsamma.

Jag kommer att ha extra stödtimmar för alla som vill mellan 9:30 och 10:30 fredagar.

Och sist men inte minst; läxa till på torsdag 23 april 2015:
1)      Läs sidorna 449 (från rubriken Börskrasch, depression och arbetslöshet) till 455 (till rubriken Svaga demokratier i Mellan- och Östeuropa).
2)      Förklara följande begrepp och skicka svaret till mig (nader.sani.tgy@gmail.com) senast på onsdag: Börskrasch, Ekonomisk depression, Inflation, Deflation, Hyperinflation, Aktiv konjunkturpolitik, Inskränkning, Summariska, Deportation, Kulaker, Dolkstötslegenden, Maskningsaktion, Fascism, Korporation och Människoförakt.

Mvh

Nader Sani

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar