Instuderingsfrågor till avsnitten om
Den amerikanska
revolutionen, Den franska revolutionen & Napoleon och hans
tid
Sidorna 276-280 i
EPOS
Viktiga
begrepp:
Koloni, Kolonialist,
Kolonialmakt, Kolonialism, Oavhängighet, Oavhängighetsförklaring, Frihetskrig
Kabinettspolitik,
Nationalförsamling, Feodala avgifter, Privilegium, Privilegier, Giljotin, Privilegiesamhälle, Stånd,
Ständer, Ståndssamhälle, Deklaration, Patriot, Jakobin, Skräckvälde
Förste konsul, Code Napoleon, Romantik, Kontinentalsystem,
Nationalism
Viktiga
namn:
John Locke, Thomas Jefferson, George Washington
Fredrik
den store, Ludvig XVI, Marie-Antoinette, Jacques Pierre Brissot, Maximilien de
Robespierre, Axel von Fersen, Mary Wollstonecraft, Marie Gouze
Napoleon Bonaparte, Francisco José
de Goya, Johann Gottfried von Herder, Johann Gottlieb Fichte
Förståelse-
och orienteringsfrågor:
·
Hur
kom indianernas inbördes rivalitet att bana vägen för de brittiska
kolonialisterna?
·
Vad
innebar freden i Paris 1763
·
Hur
styrdes de brittiska kolonierna i Nordamerika?
·
Vad
menade kolonisterna med uttrycket ”No taxation, without representation”?
·
Om
vad handlade ”The Boston Tea Party”? Vilken symbolisk roll kom händelsen att
få?
·
Varför
lyckades kolonisterna till sist besegra britterna?
·
Om
vad handlade sjuårskriget? Vad blev krigets resultat?
·
Studera
kartan på sidan 267. Redogör för de konflikter som förelåg mellan Europas
stater och dessas orsaker.
·
Varför
sammankallade Ludvig XVI de tre stånden 1789?
·
Beskriv
de tre ståndens sammansättning!
·
Hur
röstade man? Hur kom detta att påverka den följande händelseutvecklingen?
·
Vad
var Bastiljen för något? När stormades Bastiljen? Varför blev det så? Vilken
betydelse kom stormningen av den få?
·
Vad
blev Nationalförsamlingens första beslut?
·
Hur
löste Nationalförsamlingen problemet med statsskulden? Vad kom lösningen att få
för sociala konsekvenser?
·
Vad
innebar författningen 1791?
·
Vad
innebar de andra revolutionerna 1792-1794?
·
Vad
kom revolutionen att innebära för kvinnorna?
·
På vilka sätt var Napoleon
en produkt av revolutionen och upplysningsidealen? På vilka sätt var han inte
det?
·
Vilka grupper gynnade
Napoleon? Ge exempel!
·
Ge exempel på att Napoleon
spred revolutionen!
·
Vad innebar
kontinentalsystemet? Varför misslyckades taktiken?
·
Vad innebär ”Nationalistisk
rörelse”? I vilka länder förekom sådana rörelser under Napoleons era?
·
Sammanfatta orsakerna till
Napoleons fall utifrån rubrikerna nationalism, ekonomi och krig!
Fördjupningsuppgifter:
·
Vad
i amerikanska författningen är direkt påverkan från upplysningens idévärld?
·
Vilka
likheter och skillnader fanns mellan Nya och Gamla världens sociala struktir?
·
Jämför
Frankrike före och efter revolutionen. Diskutera orsakerna till franska
revolutionen. Utgå från rubrikerna upplysningen, politik, sociala förhållanden
och ekonomi. Skilj på långsiktiga och kortsiktiga orsaker.
·
Adelns
privilegier var en orsak till missnöjet i Frankrike. Jämför den punkten med
situationen under medeltiden. Vad hade förändrats sedan medeltiden?
·
Uttrycket
”Det är rätt att göra revolution” brukar man förknippa med Mao Zedong. Men det
är John Locke som har sagt det först. Locke var en av revolutionens
inspiratörer. Diskutera när det är rätt respektive fel att göra uppror.
Argumentera och motivera!
·
Jämför bilden av Ludvig XIV
på sidan 166 med bilden av Napoleon på sidan 276. Vilken bild av makten får vi?
Hur kan vi se att tidens idéer har slagit igenom i målningarna?
·
Förklara orsakssammanhanget
mellan Napoleonkrigen och nationalismens födelse!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar