Instuderingsfrågor
Franska revolutionen
Sidorna 266-275 i
EPOS
Viktiga
begrepp:
Kabinettspolitik, Nationalförsamling, Feodala avgifter,
Privilegium, Privilegier, Privilegiesamhälle, Stånd, Ständer, Ståndssamhälle, Deklaration,
Patriot, Jakobin, Skräckvälde
Viktiga
namn:
Fredrik den store, Ludvig XVI, Marie-Antoinette, Jacques
Pierre Brissot, Maximilien de Robespierre, Axel von Fersen, Mary
Wollstonecraft, Marie Gouze
Förståelse-
och orienteringsfrågor:
·
Om vad handlade
sjuårskriget? Vad blev krigets resultat?
·
Studera kartan på sidan
267. Redogör för de konflikter som förelåg mellan Europas stater och dessas
orsaker.
·
Varför sammankallade Ludvig
XVI de tre stånden 1789?
·
Beskriv de tre ståndens
sammansättning!
·
Hur röstade man? Hur kom
detta att påverka den följande händelseutvecklingen?
·
Vad var Bastiljen för
något? När stormades Bastiljen? Varför blev det så? Vilken betydelse kom
stormningen av den få?
·
Vad blev
Nationalförsamlingens första beslut?
·
Hur löste Nationalförsamlingen
problemet med statsskulden? Vad kom lösningen att få för sociala konsekvenser?
·
Vad innebar författningen
1791?
·
Vad innebar de andra
revolutionerna 1792-1794?
·
Vad kom revolutionen att
innebära för kvinnorna?
Fördjupningsuppgifter:
·
Jämför Frankrike före och
efter revolutionen. Diskutera orsakerna till franska revolutionen. Utgå från
rubrikerna upplysningen, politik, sociala förhållanden och ekonomi. Skilj på
långsiktiga och kortsiktiga orsaker.
·
Adelns privilegier var en
orsak till missnöjet i Frankrike. Jämför den punkten med situationen under
medeltiden. Vad hade förändrats sedan medeltiden?
·
Uttrycket ”Det är rätt att
göra revolution” brukar man förknippa med Mao Zedong. Men det är John Locke som
har sagt det först. Locke var en av revolutionens inspiratörer. Diskutera när
det är rätt respektive fel att göra uppror. Argumentera och motivera!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar